torsdag 7 mars 2013

La la la lasagna!

Jag är en lasagnens mästare. I alla fall oftast.
För ett tag sedan gjorde jag en lasagne som nästan knäckte mig. Den vart så dålig, torr, trist, att jag trodde att jag hade förlorat "det". Men det hade jag inte, det blev bara fel den gången på grund av bristande ingredienser.
På bilden ser ni en najs röra, som utgör grunden för lasagnens innehåll. Röran består av:
en liten rödlök
två morötter
en zuchini
en röd paprika
röda och vita bönor
olja och kryddor
Senare fyllde jag på med en burk tomatkross.

Mjölksåsen då? Jo:
två stora matskedar margarin
två små matskedar mjöl som rörs ner utan att brännas
några slattar mjölk som blandas till slät sås (mängden mjölk avgör mängden sås - ta ganska mycket!)
lite muskotnöt, salt, peppar och b-jäst för en ostig smak

Sen gör man som vanligt, varvar med sås i botten och på toppen och några lager plattor.

Som ni kanske märker är jag en höftare av Guds nåde. Det blir man ju när det gäller sådant man är van vid. Hoppas det går bra ändå, tycker att jag trots allt ge en rätt så detaljrik beskrivning!

Men hur länge ska det vara i ugnen då?!
Tja... Jag vred på 200 grader och lämnade lasagnen därhän. Nyligen tittade jag till den, kanske en knapp halvtimme efter att jag satt in den i ugnen. Den fick några minuter till, plus utsmyckning i form av små körsbärstomater på toppen. Nu är det nog dags att befria den från värmen!

Hej svejs!
// LasagneMyran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar