torsdag 8 maj 2014

Dagens djur: Koala

Jag tänkte starta en ny grej här på bloggen: dagens djur!
Nu betyder inte dagens djur att jag verkligen bloggar om ett nytt djur varje dag, snarare blir det med lite ojämna mellanrum när andan faller på! Annars tar ju djuren slut så snabbt... Nej, jag skojar bara. Säkert skulle någon kunna räkna ut hur många tusen år jag skulle behöva innan jag arbetat mig igenom alla djur som finns på jorden om jag skulle skriva om ett djur varje dag.

Hur som. Alla älskar vi väl djur? Nej, självklart inte för folk är olika och gillar olika saker. Men jag vågar påstå att en väldigt stor majoritet ändå får ut något av att tänka på, titta på, tala om, läsa om och leva med djur. (Här räknar jag då inte in att äta djur, av uppenbara skäl (om någon undrar: för att det är dåligt att äta djur. fy på er.))

Jag kollade på Animal planet idag, ni vet tv-kanalen. Där tog ett team hand om en sjuk koalahona. Kära värld vad mjuk den såg ut! Jag fylldes av ett begär att känna på den mjuka pälsen. Den såg sjukt mjuk ut, har aldrig sett nåt liknande. Så gosig.
Så om någon vill ge mig en present, så önskar jag mig att få klappa en koala! Ja, ute i det fria förstås. Klappa djur är inget man ska ta sig rätten att göra, det är en ynnest som man får förtjäna!

Lite info om koalor:
Koalan är faktiskt ingen björn, utan ett pungdjur. Den är alltså, typ, släkt med kängurun och lever precis som den, endast i Australien (så häftigt land, det är faktiskt ett av de ställen i världen jag verkligen vill resa till och jag är inget jättefan av att resa långt bort egentligen).
Att vara ett pungdjur innebär att som hona ha någon form av ficka där det nyfödda barnet förvaras tills det utvecklats tillräckligt för att klara sig utanför pungen.
Jag känner väldigt stark sympati med koalor. De lever i träd och håller sig oftast för sig själva. Men det ballaste är förstås att de i princip BARA äter eukalyptusblad. Dag efter dag tuggar de i sig dessa blad, som för de flesta andra djur är giftiga. Dessutom äter de nästan konstant och de dricker nästan aldrig - vätska får de i sig genom bladen. Namnet koala (visst är det vackert) betyder faktiskt "den som aldrig dricker".

Jag är inte ensam om att beundra koalans päls och som så många andra olyckliga djur har den jagats av människor för pälsens skull. Detta har, föga förvånande, lett till att den vart utrotningshotad. Idag ser läget lyckligtvis bättre ut.
Visst är det ett förtjusande och fascinerande djur? Ett riktigt kramdjur, fast kanske ett djur som inte så gärna vill kramas utan helst vill få vara ifred. Låt oss beundra det på avstånd istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar