torsdag 4 april 2013

Mjuk och mustig potatisgratäng

Potatisgratäng kan vara klurigt. Men igår tyckte jag att jag lyckades ganska bra.
Eftersom jag utgick från ett recept på potatispåsen (ja, jag köpte dyrpotatis eftersom jag ville vara säker på att jag köpte knölar lämpade för just gratäng) kan jag enkelt delge er potatisprocessen här (och indirekt då delge mig själv till nästa tillfälle, väldigt praktiskt)!

9-10 medelstora potatisar
3 dl mjölk
2,5 dl grädde
3 dl sojafärs
2 msk b-jäst
tomatpuré
margarin
kryddor

Så här gjorde jag:
Skala och skiva potatisarna tunt. Smöra en form och lägg ut ett lager potatis (här kan man med fördel vara två: en som fortsätter skiva medan den andra fixar med lager). Häll hälften av färsen ovanpå och sprutta ut lite tomatpuré i klickar. Krydda med exempelvis salt, peppar, paprikakrydda och basilika.
Lägg på nästa lager och upprepa. Potatismängden bör räcka till ett lager till.
När alla lager är lagda häller vi på all grädde och mjölk. Börja häll i hörnen och längs kanterna, avluta i mitten. På toppen pryder vi med skivor (osthyvel rekommenderas!) av margarin och lite b-jäst.
Ugnen ska vara på 225¤ och potatisgratängen får stå så länge det behövs - känn efter med potatisstickan om skivorna har mjuknat. Tänk på att potatisgratäng tar lång tid! Hårda potatisar är inte kul så var beredd på att låta gratängen stå uppemot en timme (tiden varierar beroende på potatissorten och hur tunna skivor du gjort).
Gör en liten sallad så behövs det egentligen inga fler tillbehör.

Lycka till!
// Myran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar